Dag 7 Crazy Horse Memorial en Custer State Park - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Carla Harsselaar - WaarBenJij.nu Dag 7 Crazy Horse Memorial en Custer State Park - Reisverslag uit Custer, Verenigde Staten van Carla Harsselaar - WaarBenJij.nu

Dag 7 Crazy Horse Memorial en Custer State Park

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Carla

12 Mei 2014 | Verenigde Staten, Custer

Hallo mensen.
Vandaag hebben we Crazy Horse memorial bezocht. Net als Mount Rushmore is dit monument uit de berg gehouwen. Waar Mount Rushmore een opdracht van de regering was, gaat het hier om een project dat door een eenling is gestart. Korczak Ziolkowski, een geslaagd beeldhouwer, heeft het tot zijn levensdoel gemaakt om het opperhoofd van de Sioux indianenstam, Crazy Horse, te gedenken met een uit Thunder Mountain gehouwen beeltenis van het opperhoofd op zijn paard. Dit opperhoofd weigerde voor de blanke indringer te buigen en in een reservaat te gaan leven. Hij werd door een blanke soldaat in zijn rug gestoken bij het voeren van onderhandelingen onder een vredesvlag.
Korczak sleepte in zijn eentje alle materialen naar boven en begon te hakken. Later gebruikte hij ook pneumatische boren en dynamiet. Inmiddels hebben zijn nakomelingen de taak overgenomen. Bijna al zijn 10 kinderen zijn betrokken bij dit project, dat geheel met giften en toegangsgelden van bezoekers wordt betaald. Subsidie van de overheid is meermalen geweigerd. Het zal dan ook nog jaren duren voordat dit project is afgerond. Helemaal geen probleem, want het is echt de moeite waard om nog eens terug tekomen om de voortgang te bekijken. Het wordt het grootste beeldhouwwerk van de wereld.

Daarna zijn we naar Custer State Park gereden, zo' n 10 km verderop.
Een prachtig natuurpark, met bossen en weidse velden, waar bizons en herten grazen. Ook zagen we er ezels langs de weg lopen. Geweldig om te zien, dat deze dieren kunnen gaan waar ze willen. De sneeuw, die de hele dag neer dwarrelde gaf het geheel een sfeer, die prima past bij dit park in de Black Hills.
Weer een onvergetelijke ervaring rijker!
Inmiddels was het gestopt met zachtjes sneeuwen en we besloten een camping te zoeken.
Rond 18.00 uur stonden we op de KOA camping bij Custer.
Daar hebben we gegeten en brengen nu gezellig de avond door bij de verwarming.
Morgen naar Windcave National Park.

Foto' plaatsen gaat helaas niet.

Groetjes, Carla en Bert.

• 12 Mei 2014 - 11:43

Jos En Wesselien:

Hoi Carla en Bert.
    We hebben crazy horse memorial even gegoogled.
    Ziet er inderdaad gigantisch uit op foto's maar nog lang niet klaar.
    Zeker als je er dicht bij bent zal het heel indrukwekkend zijn.
    Ja mooi hoor al die dieren die je tegenkomt in zo,n natuurpark geweldig.
    Jullie zullen wel van de ene verbazing in de andere vallen.
    Hopelijk gaat het niet te hard sneeuwen zodat jullie de reis verder kunnen vervolgen,en jullie weer opnieuw te verbazen.
    gr Wes en Jos