Dag17, Mesa Verde - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Carla Harsselaar - WaarBenJij.nu Dag17, Mesa Verde - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Carla Harsselaar - WaarBenJij.nu

Dag17, Mesa Verde

Door: Bert

Blijf op de hoogte en volg Carla

22 Mei 2014 | Verenigde Staten, Cortez

Hallo allemaal.
Vanochtend rond 11 uur vertrokken van de KOA in Cortez. Eerst nog even langs de Walmart voor wat boodschappen. Het Mesa Verde nationaal park was vanaf daar maar 15 minuten rijden en al gauw stonden we in het visitor center van dit bijzondere park. Hier ligt de nadruk niet op de natuur, maar op de eerste nederzettingen van indianen, de Anasasi. Het bijzondere aan deze nederzettingen is dat de indianen zich gevestigd hebben in een bergachtig en bijna ondoordringbaar gebied. Ze verbouwden mais en bonen, jaagden op bizons en andere wilde dieren en waren erg creatief, zoals te zien is aan de schilderingen op het aardewerk en op de muren van hun woningen. Die woningen zijn het meest bijzondere. In de loop van honderden jaren zie je een ontwikkeling van een gat in de grond met een tentachtige constructie er overheen, muren van takken met leem er overheen, tot hele dorpen; zogenaamde pueblo's, gelegen tegen en onder overhangende rotsen in de vele canyons die hier zijn. In Mesa Verde zijn meer dan 4000 van die bouwwerken gevonden, waarvan er zo'n zeshonderd onder de rotsen zijn gebouwd. Een aantal van die pueblo's is vrijwel geheel intact gebleven, nadat de indianen ze rond 1300 hebben verlaten. Honderden jaren later, eind 19e eeuw werden de eerste pueblo's gevonden door 2 cowboys, op zoek naar weggelopen vee. Vanaf dat moment hebben archeologen zich op deze streek gestort en dus duizenden van deze woningen en dorpen blootgelegd. Nog steeds wordt hier onderzoek gedaan en het visitor center van Mesa Verde NP is dan ook een hypermodern onderzoekscentrum.Erg interessant allemaal. Heel bijzonder om te zien waar deze geïsoleerde indianenstammen allemaal toe in staat waren en hoe ingenieus de dorpen zijn gebouwd. Het was dan ook al bijna 8 uur in de avond toen wij het park verlieten. Eigenlijk waren we van plan om op de camping in het park te overnachten, maar daar bleek geen GSM verbinding en werkende wifi te zijn. We staan dan inmiddels ook weer op de vertrouwde KOA, waar we gisteren ook stonden. Zo kunnen we nog even whatsappen met Ivo en Janine. Ivo heeft namelijk een deel van de dag in het ziekenhuis van Las Vegas doorgebracht, na een ongelukje in het zwembad van hun camping. Gelukkig valt het allemaal mee en lopen ze alweer op de Strip.
Morgen reizen we verder, richting onze eindbestemming; Denver. Voor die laatste trip trekken we 2 dagen uit.
Groetjes,
Carla en Bert

• 22 Mei 2014 - 11:13

Wesselien En Jos:

Hallo vakantiegangers.
    Na al die tripjes zien jullie elke dag weer een heel andere omgeving.
    Honderden jaren geleden leefden hier dus de indianen, en bouwde hun huizen onder rotsen.
    Vroeger wel over gehad met geschiedenis, maar jullie zien het in het echt.
    Mooie foto's weer, erg indrukwekkend.
    Gelukkig is het niet ernstig met Ivo.
    Nou wat gaat het snel eigenlijk, morgen alweer naar jullie laatste bestemming Denver.
    Wij zijn bezig met de laatste spulletjes voor in de koffer (zaterdag 6.30 vertrekken we vanaf Dusseldorf naar Tunesie)
    Veel plezier nog in Denver.
    We lezen het verslag morgen wel weer.
    Leuk hoor om te volgen.
    Gr Wesselien en Jos.